סוגי גלאים לגילוי אש ועשן

עולם גלאי העשן מורכב יותר ממה שנדמה  ואם אתם רוצים לבחור את הגלאי הטוב ביותר, קרי את ההגנה הטובה ביותר לבית או לעסק שלכם מפני שריפות, כדאי מאוד שתקבלו ייעוץ מקצועי. אם לא, לכל הפחות תכירו את כל סוגי גלאי העשן כדי שתדעו מה מהם הכי מתאים לכם.

התאמת הסוג הנכון לפי המתאר

לפני שנספר לכם על כל סוגי גלאי העשן הקיימים כיום בשוק, צריך לזכור שההתאמה הטובה ביותר מתבצעת לפי סוג המתאר והסיכון שבו לפריצת שריפה. אם אתם בוחרים גלאי עשן למתאר הביתי, אתם יכולים לבחור איזה גלאי שרק תרצו. ברגע שאין נהלים שמגדירים מה אתם חייבים להתקין וההתקנה היא לא תנאי לקבלת רישיון לעסק, יש לכם יד רחבה לבחור מה שתרצו אם כי עדיין יש לבחור את המתאים ביותר בהתאם לסיכונים וגם בהתאם לשיקולים נוספים כמו מחיר ואסתטיקה.

גלאי עשן

גלאי עשן אופטי

גלאי העשן הנפוץ ביותר הוא גלאי העשן האופטי. גלאי עשן זה בנוי בצורה כזו שיזהה כמות מוגדרת של עשן שנכנסת לתוכו וכך יידע להבין האם מדובר בעשן רב שמתריע על שריפה או בעשן שנוצר משריפה של מוצר מסוים בתוך חדר סגור, כמו למשל שריפת נייר או חוט כלשהו כמו שכולנו לפעמים עושים כיוון שהסיכון קטן מאוד, בעיקר כאשר אנו עוד בחדר. גלאי עשן זה מותאם לסוג המקום כאשר היעילות שלו קשורה לאופן פרשית החיישנים בתוכו והמרווחים ביניהם, כאשר הוא פועל ידי שינוי בפליטת האור של מנורת הלד הקטנה שנמצאת בו והחיישן התת אדום שנמצא מצידה השני.

גלאי עשן עם קרן לייזר

השימוש בקרן לייזר נפוץ מאוד בתעשיות ובמוצרים רבים כאשר קרן הלייזר נכנסת לתמונה גם במערכת גילוי אש, ממש כמו במערכות אזעקה מתקדמות. קרן הלייזר נפלטת מהגלאי והתפקיד שלה הוא להגיע למקלט או לרפלקטור, שאמור לייצר תגובה במקרים מוגדרים מראש. הגלאי יודע להניח שאם הקרן לא הגיע ליעדה המקורי כנראה היא נתקלה במשהו שחסם אותה, כאשר המשהו הזה הוא כנראה עשן, כי אין אפשרות אחרת. היתרון בשימוש בגלאי עשן מסוג זה היא השטח הרב יותר שהוא יכול לכסות, הרבה יותר מאשר גלאי העשן האופטי.

גלאי חום וגלאי יניקה

גלאי עשן פחות מוכרים קיימים בעיקר בתעשיות שונות כאשר השוני נובע מהמתאר הבעייתי. למשל, יש מקומות שבהם תחלופת האוויר גבוהה מאוד וזה למעשה מבטל את היכולת של גלאי העשן הרגיל לקלוט את העשן ולהסיק מכך שיש שריפה. למקרים כאלו ישנו גלאי יניקה שלמעשה שואב את האוויר באמצעות מפוח ממספר מקומות בחדר והוא בדוק האם מדובר בעשן או לא. גלאי חום פועל בצורה קצת יותר מובנת והוא מכיל חיישן טמפרטורה שמבין האם יש עלייה בה או לא, וכך מסיק האם יש שריפה ומתריע בהתאם.

גלאי עשן חוטי או אל חוטי

כמו מוצרים רבים אחרים גם גלאי העשן מתחלקים לחוטיים, קרי עם כבלים שמחוברים למערכת החשמל, או אל חוטיים. גלאי עשן אל חוטיים פועלים באמצעות סוללות כאשר הם יתריעו כאשר הסוללה עומדת להיגמר מה שמצריך מכם תשומת לב. גלאי עשן אלו יהיו אסתטיים יותר כיוון שהם לא בולטים עם התעלות או הכבלים שמותקנים במיוחד בשבילם אם כי הם יהיו יקרים יותר. כמו כן, כיום יש דגמי גלאי עשן שמגיעים עם מערכת שליטה עצמית ובקרה מתקדמת, כאשר חלק מהם מגיעים עם חייגן אוטומטי שמספק הודעה ישירה לכוחות הכיבוי ולטלפון האישי ללא מגע ידי אדם.