בטיחות בעבודה עם לחץ אוויר לפתיחת סתימות כשעובדים עם ביובית

עבודה עם לחץ אוויר גבוה אמנם יכולה להיות יעילה במיוחד אך כשם שהיא יעילה, היא גם יכולה להיות מסוכנת. עבודה כזו יכולה להיגמר בתעופה של המכשיר אל עבר פרצופו של המפעיל, היא יכולה לגרום לשברים ולחתכים ועוד נזקים רבים. לכן יש תקנות בטיחות שבהן חשוב לעמוד. מהן?

כיצד משמש לחץ אוויר לפתיחת סתימות?

סתימות ביתיות או סתימות במגזר העסקי והתעשייתי יכולות לקרות בגלל גורמים רבים ומגוונים. יכול להיות שהסתימה נגרמה בגלל אשפה ביתית שנכנסה למערכת הביוב, יכול להיות שמדובר בגופה של חיה מתה, אולי בעלים או בענפים שנכנסו לביוב ולעתים אפילו שורשים. לא תמיד לחץ אוויר יכול לעזור עבור פתיחת סתימות אלו אך ברוב המצבים הוא הכלי הטוב, הפשוט, המהיר והיעיל ביותר. בעזרת לחץ האוויר אפשר ליצור דחף אוויר גדול בצנרת הסגורה, וכך מה שסתם את הצנרת יידחף לצינור גדול יותר, הרי סופו של דבר מערכת הביוב גדלה בקוטר הצינור ככל שמתרחקים ממנה עמוק יותר.

מהן תקנות העבודה?

  • לפני הכול, מד הלחץ חייב להיות מותאם במבנה שלו ובחומרים שמהם הוא עשוי, לעבוד בקיטור ובלחץ האוויר שאליו הוא מיועד. ההתאמה הזו היא עניין הכרחי לעבודה בטוחה.
  • דוד קיטור יצויד במד לחת שהקוטר שלו חייב להיות לפחות 160 מילימטרים.
  • בדוד הקיטור יחובר מד הלחץ אל חלל הקיטור כל שייראה בנקל לעין המסיק.
  • בכל מתקן לחץ חייב להיות מותקן לפחות שסתום בטיחות אחד. כמובן שעם העלייה בלחץ האוויר יש צורך בשסתומי בטיחות נוספים.
  • שטח המעבר הכולל ולחת הפתיחה של שסתום הבטיחות חייב להיות כזה שבזמן שהקיטור או האוויר ישוחרר ממתקן הלחץ בהפעלה מלאה, בכמות שמספקת למניעת עלייה הלחץ במתקן ביותר מעשרה אחוזים מהמותר, או בהתאם להוראות היצרן.
  • חיבור מד הלחץ לדוד קיטור ולקולט הקיטור יהיה באמצעות צינור סיפון שהקוטר הפנימי שלו לא יהיה קטן מ-15 סנטימטרים. בדוד קיטור שמוסק על ידי גוף חימום חשמלי, הקוטר הפנימי של אותו צינור סיפון לא יהיה קטן מ-10 סנטימטרים.
  • במתקן הלחץ יש צורך להתקין אמצעי שיאפשר להצמיד מד לחת לניסוי.