אמצעי בטיחות בזמן עבודות בידוד תרמי

בידוד תרמי מקטין את הסיכוי להיווצרות עיבוי ומאפשר חיסכון באנרגיה בעת חימום או קירור הדירה. עם זאת, עבודות בידוד תרמי מציבות את העובדים בסיכון מסוים. הדרך היחידה לצמצם מראש את הסיכון היא להשתמש באמצעי הבטיחות הנכונים. הנה למשל מספר אמצעי בטיחות שאותם ניתן ליישם תוך כדי שלבים שונים של העבודות על בידוד תרמי:

א. בידוד המעטפת החיצונית – חימום או קירור של הדירה יוצרים זרמי חום או קור שעוברים דרך המעטפת החיצונית. לפיכך, במהלך העבודה על הבידוד יש משמעות גדולה למעטפת שכוללת את הקירות החיצוניים, הגג והרצפה. את הבידוד של המעטפת החיצונית יש לבצע תוך שימוש בבמות הרמה, מנופי סל ואמצעים לעבודה בגובה.

ב. ציוד מגן לעבודה עם חומרי בניין – בידוד מיושם בפועל עם חומרי בניין מסוימים. חלק מהחומרים מסכנים את העובדים ודורשים שימוש בציוד מגן. יש להנחות את העובדים להשתמש בקסדה ומשקפי מגן במידה והם מוסיפים שכבת בידוד תרמי עם בטון רגיל, אבן חול ואבן גיר ולא לשכוח להשתמש גם בביגוד מגן במהלך שימוש בצמר סלעים וצמר זכוכית.

ג. היכרות עם התקן – חלק מאמצעי הבטיחות מתייחסים להגנה על המבנה עצמו ועל הסביבה. את אמצעי הבטיחות הללו בוחרים לפי תקן ישראלי שמגדיר את הדרישות המינימליות לבידוד רכיבי המעטפת החיצונית בבניין. בנוסף, היכרות עם התקן יכולה לעזור לבחור חומרי בידוד לפי אזורים בארץ.

מי אחראי על הבטיחות בעבודה?

לקוח פרטי שמזמין עבודות בידוד תרמי לא תמיד נותן את הדעת על נושא הבטיחות, אך זו כמובן טעות. האחריות הישירה היא של החברה שמבצעת את העבודות אולם גם ללקוח יש השפעה. עליו לוודא שהעבודות נעשות ברמה הגבוהה ביותר, על ידי חברה מקצועית ותוך שמירה על סטנדרטים בלתי מתפשרים של בטיחות.

לסיכום, עבודות בידוד מיושמות בישראל על בסיס יום יומי אך לא כולם מבוצעות באותה רמה של בטיחות. חשוב להבין את נושא הבטיחות טרם יישום עבודות הבידוד ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בעיקר בשלבי העבודה על המעטפת החיצונית ובנוגע לתקן.