מה הסיכון בהובלת חומרים מסוכנים

חומרים מסוכנים יכולים לקטול חיי אדם רבים ואף להביא לפגיעה המונית עד קנה מידה של אלפי אנשים. החומרים האלו יכולים להיות חומרים מזיקים מאוד כמו חומרים רדיו אקטיביים, הם יכולים להיות חיידקים או נגיפים או במלים אחרות חומרים ביולוגיים וגם חומרים כימיים כמו חומרי הדברה. החומרים האלו קיימים כי מישהו צריך אותם, אבל איך בדיוק מובילים אותם? זה הזמן לגלות.

מהי הובלת חומרים מסוכנים?

הובלת חומרים מסוכנים היא תהליך העברה ושינוע של חומרים כימיים, ביולוגיים או רדיו אקטיביים ממקום למקום. מדובר על ההובלה הכי מסוכנת שיש כאשר פיזור של חומרים אלו יכול להיות קטלני לחייהם של כל הסובבים ברדיו שיכול להגיע אפילו לקילומטרים. חשוב לזכור שחומרים אלו נדיפים מאוד באוויר ולכן מתפשטים בקלות ובמהירות. כמו כן, תמיד ייתכן נזק שנוצר משריפה, מה שיביא לפיזור החומרים הללו או בעירה שלהם שעלולה להגיע עד כדי פיצוץ, מה שיכול להיגרם גם כתוצאה מתאונת דרכים ולאו דווקא פגיעה מכוונת. בנוסף, יכול להיות שהחומרים ייחטפו לשימוש לרעה בעתיד.

סיכון לפגיעה חבלנית מכוונת

הסיכון הגדול ביותר הוא כמובן פגיעה מכוונת בכלים אלו. מצד אחד הכלים האלו יכולים להיות מטרה לאנשי טרור שונים שרוצים ליצור פיגוע המוני די בקלות, ומצד שני המשאיות שמובילות את אותם חומרים חייבות להיות מסומנות כדי שהציבור יידע מה יש בהם, כמובן עד הגבול שהוא צריך לדעת. פגיעה חבלנית מכוונת יכולה להיות פגיעה קשה כאשר חומרים אלו יכולים להתפוצץ על ידי ירייה או זריקת רימון, ולמרות שזה נשמע לכם כמו תסריט אימים די בדיוני, זה יכול לקרות גם במציאות שלנו.

סיכון לתאונת דרכים ופיזור החומר

תאונות דרכים הן אולי לא הסיכון החמור ביותר אך מדובר בסיכון הכי סביר שיש. המשאיות שמובילות את החומרים המסוכנים הללו יכולים להיות דליקים מאוד כאשר דליקה באותו כלי רכב יכולה להוביל לפיצוץ חזק ומסכן חיים לכל הסובבים. כמו כן, תאונת דרכים או אפילו בלימת פתע יכולה לגרום לחומרים ליפול בתוך המשאית ולהתפזר, מה שכמובן יכול לגרום לפגיעה קשה במוקדם או במאוחר. תאונת דרכים יכולה להיות גם באזורים המוניים ואפילו בכביש ראשי רחוק מקרבת שכונות מגורים, יש לא מעט נהגים שנמצאים באזור ויהיו בסיכון חמור מאוד.

אריזה לא נכונה של החומרים

יכול להיות שכלי הרכב שמוביל את החומרים המסוכנים יהיה שלם כאשר יגיע אל היעד והנהג יהיה זהיר ביותר ולא יבצע שום בלימת פתע ובטח לא יעבור תאונה. עם זאת, יכול להיות שמי שהיה אחראי על אריזת החומרים יתרשל בתפקידו והחומרים יתפזרו במוקדם או במאוחר. יכול להיות שזה יקרה בזמן הנסיעה ואולי בהעמסת החומרים או בפריקתם, יכול להיות שהדליפה תהיה קטנה או גדולה, אולי במהלך הובלת חומרים מסוכנים החומרים ייצאו אל מחוץ לרכב או יישארו בתוכו עד תום הנסיעה ויסכנו רק את אלו שיהיה בזמן פתיחת כלי הרכב וכן הלאה.. בכל מקרה מדובר בסכנה גדולה מאוד.

איך מונעים את הסיכונים?

כמו שניתן להבין, הסיכונים בהובלת חומרים מסוכנים רבים ומגוונים, אך הבשורה הטובה היא שלכולם יש מענה. בנוגע לעניין המפגעים וחשש הטרור, השינוע של החומרים הללו נשאר סודי באופן יחסי שימנע את הסיכון עד כמה שניתן, ולעתים ההובלות עצמן מאובטחות. מבחינת תאונות הדרכים, הנהגים שמובילים את החומרים הללו עברו הכשרה מיוחדת והם הנהגים הכי טובים שאפשר למצוא ונוסעים תמיד בזהירות ומבינים את האחריות שלהם, כמו גם את סוג החומר שהם מובילים ואת ההשלכות השונות של הסיכונים בהובלתו. גם תקינות האריזה והמשאית נבדקים מספר פעמים.