אמצעי בטיחות בזמן עבודות חשמל

עבודות חשמל חייבות על פי חוק להתבצע על ידי אנשי מקצוע. אנשי המקצוע מקבלים הכשרה ייעודית והסמכה מיוחדת על מנת לבצע סוגים שונים של עבודות חשמל ברחבי הארץ. עם זאת, גם איש מקצוע עם תעודת הסמכה מחויב להשתמש באמצעי בטיחות מסוימים. אמצעי הבטיחות נבחרים בקפידה לפי הסיכון הגבוה של עבודות חשמל וחשוב להכיר אותם.

אלו אמצעי הבטיחות העיקריים שמשמשים אנשי מקצוע בעבודות חשמל שונות:

א. ציוד מגן אישי – החוק מחייב את המעביד לספק לעובד ציוד מגן אישי. המטרה של ציוד מגן אישי היא לסייע לעובד לבצע עבודות חשמל שונות. כמו כן, ציוד מגן אישי אמור להתאים לעבודות חשמל שמתבצעות בתוך חלל סגור או עם תשתיות עירוניות. טיב ציוד המגן האישי נקבע גם הוא לפי התקנות ואסור לבצע אף סוג של עבודת חשמל בלעדיו.

ב. ביגוד – התקן הישראלי קובע שמותר לבצע עבודות חשמל רק עם בגדים להגנה כללית של הגוף. הביגוד המחייב כולל חלוק, חולצה ומכנסיים עשויים בדי כותנה ובדים סינתטיים. מטרת הביגוד המחייב היא להגן על העובד מפני מצב של התלקחות ספונטנית ולאפשר לו לבצע עבודות חשמל שונות בלי לקבל קצר.

ג. נעליים – נעלי חשמלאים מותאמות גם הם לצרכים של עובדים בענף החשמל והתשתיות. השימוש בנעלי בטיחות תקף לכל סוגי עבודות החשמל, אך ניתן להתייעץ עם המעסיק או עם אנשי מקצוע אחרים במידה ומעוניינים לבצע עבודות מיוחדות.

נקיטת אמצעי זהירות בסביבת עבודות חשמל

אמצעי הבטיחות השונים שמיועדים לשמור על העובד במהלך ביצוע עבודות חשמל עלולים שלא להספיק. כתוצאה מכך, החוק מחייב נקיטת אמצעי זהירות מסוימים. אותם אמצעי זהירות לא מתייחסים בהכרח לציוד שבו משתמש העובד, אלא לאופן שבו הוא מבצע את העבודה ומגן על עצמו ועל הסביבה.

אמצעי הזהירות העיקריים מחייבים את העובד להימנע מקרבה למוצרי חשמל כאשר הוא רטוב. במקביל, החוק מחייב עובדים להשתמש באמצעי מגן במידה והם מבצעים עבודות בגובה. גם כאן האחריות על הקצאת אמצעי ואביזרי הבטיחות היא של המעסיק והחשמלאי המוסמך