באיזה מקרים נזדקק למערכת גילוי אש?

היכרות עם סוגים שונים של מערכות גילוי אש וכיבוי אש עוזרות להתאים אותן לצרכים של קהל היעד ולאופי המבנה. במאמר הבא נסביר מתי יש צורך במערכת כזו, מה היתרונות שלה וכיצד דואגים לגילוי מהיר ולכיבוי אפקטיבי של דליקות והתלקחות

התפקיד העיקרי של מערכת גילוי אש היא לספק התראה מהירה על התקלחות, שריפה או דליקה. באמצעות המערכת, ניתן לקצר משמעותית את משך הזמן שעובר מהרגע שבו השריפה מתחילה ועד שמפנים את האנשים או את הציוד. 

יתרה על כך, סוגים שונים של מערכות כאלה מחוברות ישירות אל מערכות כוחות הכיבוי וההצלה. כך ניתן לא רק לספק התרעה קולית על אירוע חירום בתוך הבניין או המבנה עצמו, אלא גם לסייע לכוחות הכיבוי וההצלה להתמודד עם השריפה. אם בוחרים נכון מערכות כאלה, מגנים על המבנה ומונעים פגיעה בציוד או חלילה בחיי אדם. 

מערכת גילוי אש
מערכת גילוי אש

מתי צריך מערכת לגילוי אש? 

את המערכת לגילוי אש יש להציב בכל מבנה שמחויב בכך על פי החוק. בין היתר, חובה להתקין מערכת לגילוי אש בבנייני מגורים משותפים, בבתי עסק, במפעלים, באולמות ייצור, במוסדות ציבור ועוד. בחלק גדול מהמקרים, אי אפשר לקבל רישיון עסק בלי להתקין מערכות אלה. לאחר התקנת המערכת, יש לתאם ביקור נציג מטעם כוחות הכיבוי וההצלה כדי לקבל את האישור והחתימה שלו על הטפסים הרלוונטיים.

מלבד הוראות החוק, כדאי לשקול התקנה של מערכות גילוי וכיבוי אש גם בבתים פרטיים. אמנם זה לא חובה על פי החוק, אבל בהחלט יכול לשפר את איכות החיים. בטווח הארוך, מערכות גילוי אש וכיבוי אש גם משביחות את ערך הנכס ולכן הן נחשבות להשקעה משתלמת.

היכן מתקינים מערכות גילוי וכיבוי אש?

התקנת מערכות אלו מתבצעת על ידי בעלי מקצוע במקומות המחויבים בכך על פי החוק. בתוך המבנה עצמו, צריך להתקין בנפרד את המערכת שהתפקיד שלה הוא לגלות את האש – ובמקום אחר את המערכת שהתפקיד שלה הוא לכבות את הדליקה או ההתלקחות.

התייעצות עם בעלי מקצוע עוזרת לתכנן סוגים שונים של מערכות גילוי אש  על פי מאפייני המבנה. הנה למשל כמה שיקולים שיכולים להשפיע על המיקום המומלץ למערכת גילוי אש מסוגים שונים:

  • מספר הפתחים שיש במבנה
  • מספר המפלסים והחדרים
  • סוג החומרים והציוד שקיימים בתוך המבנה או בסביבה
  • נגישות אל המבנה מצד כוחות הכיבוי וההצלה
  • מספר אמצעי הכיבוי וגילוי האש

במילים אחרות, התהליך שבו מתקינים מערכת גילוי אש מתבצע רק אחרי כמה שלבים של תכנון מוקדם. מטרת התכנון המוקדם היא להשוות בין סוגים המערכות השונות ולהתאים אותן לדרישות שעלולות להתעורר בשטח. בשביל לעשות את זה נכון, מערבים מוקדם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.

מערכות ספרינקלרים

אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל סוג מערכת לגילוי אש וכיבוי אש הוא ספרינקלר, או בעברית מתזים. תפקיד המתזים הוא לפעול בצורה אוטומטית כאשר גלאי אש ועשן מזהים את ההתלקחות, ללא מעורבות של יד אדם. 

באמצעות הפעלה אוטומטית של ספרינקלרים שמחוברים ישירות אל מאגרי המים בבניין או המבנה, ניתן להתמודד עם השריפה ולסייע לכוחות הכיבוי וההצלה. יתרה על כך, אפשר לחבר בין מערכות גילוי אש לבין מערכות ספרינלקרים ייעודיות גם בבניינים גדולים או במפעלים עם חומרים מסוכנים במיוחד.